Wednesday, February 26, 2014

MENGENAL ALLAH - WUJUD


14 - Dan setengah daripada yang menunjukkan akan dikau atas wujud sifat qahhar subhanahu wata'ala bagi segala hambanya bahawa didindingnya akan dikau daripadaNya dengan yang tiada maujud sertanya. 

15 - Betapa terupa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua menyatakan tiap tiap sesuatu. Betapa terupa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua yang telah nyata dengan tiap tiap sesuatu. 

16 - Betapa terupa bahawa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua yang telah nyata pada tiap tiap sesuatu. Betapa terupa bahawa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua yang telah nyata bagi tiap tiap sesuatu.

17 - Betapa terupa bahawa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua yang nyata dahulu daripada wujud tiap tiap sesuatu. Betapa terupa bahawa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua yang terlebih nyata daripada tiap tiap sesuatu. 


18 - Betapa terupa bahawa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua yang esa yang tiada sertanya sesuatu. Betapa terupa bahawa mendinding Dia sesuatu padahal Ia jua terlebih hampir kepada mu daripada tiap tiap sesuatu. Betapa terupa bahawa mendinding Dia sesuatu dan jikalau tiada keranaNya nescaya tiada diperolih wujud tiap tiap sesuatu. 

19 - Hai ajaib sekali kali betapa nyata wujud itu pada 'adam. Atau betapa sabit yang hadath itu serta yang bagiNya bersifat qidam.
                                                                  ----------------

*** Penerangan yang berulang ulang bagi menjelaskan betapa wujudnya Allah sangat jelas dan tidak diragui lagi.

*** Terdapat juga sesetengah pihak seperti sengaja mengulas bab ini secara sangat keliru dan berbelit belit. Sebagai contohnya ada yang mengulas dekatnya Allah kepada makhluk itu sehingga tiada sempadan antaranya. Perlulah diingat Allah itu esa iaitu tidak bersamaan samasekali dengan makhlukNya.

*** Kegairahan untuk menjelaskan betapa nyatanya wujud Allah s.w.t itu kekadang boleh membawa lebih kekeliruan kepada penuntut dan hendaklah penuntut menghindari seseorang yang mengajar tanpa sandaran kitab dan nas nas rujukan.

BERSAMBUNG INSYAAALLAH ***


.

No comments:

Post a Comment