Wednesday, February 26, 2014

MENGENAL ALLAH - AL KAUNU



09- Tiada yang memberi menafaat akan hati sesuatu seperti mengasingkan diri masuk dengan dia kepada medan fikir. 

10- Betapa cahaya hati bermula segala rupa akuan itu tersikat pada mata hatinya.

11- Atau betapa pergi berjalan kepada Allah pada hal ia bertambat dengan segala keinginannya. 

12- Atau betapa loba akan masuk kepada daerah wilayatullah pada hal tiada ia menyucikan dirinya daripada jenabah segala lalainya. Atau betapa diharap faham akan seni seni rahsia padahal ia tiada taubat daripada tergelincirnya.


13- Kaunu itu sekelian kelam dan hanyasanya menerang dia nyata hak ta'ala dalamnya. Maka barang siapa melihat kaunu pada hal tiada dipandangnya hak ta'ala dalamnya atau ada sisinya atau ada dahulunya atau kemudian maka bahawasanya telah menegahkan dia lah penglihatannya itu akan keadaan segala cahaya yang membukakan. Dan telah didindinglah daripadanya segala matahari ma'rifah dengan segala awan atsar yang wahmiah lagi a'damiah. 

*** Ringkasnya bahawa seandainya seorang yang ingin mendekatkan diri dengan Allah sewajarnyalah dia cuba menjauhkan sedaya upaya segala perkara yang boleh membantutkan usahanya itu. Komitmen dalam menuntut ilmu dan beramal sangat utama dan bukan sekadar harapan dan keinginan semata. 

*** Al Kaun atau alam iaitu seluruh kejadian termasuk diri adalah rahsia kejadian Allah. Mengenal diri sendiri serta alam seluruhnya adalah sangat penting sebagai jalan untuk mengenal penciptanya. 

Bersambung insyaaAllah ***



No comments:

Post a Comment